Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
1. Dąży do harmonijnego rozwoju wszystkich sfer aktywności ucznia
2. Kształci umiejętności uczniów, w tym umiejętności kluczowe, pozwalające lepiej przygotowywać ich do wyzwań współczesnego świata
3. Stwarza środowisko wychowawcze, sprzyjające pełnemu rozwojowi osobistemu, byciu człowiekiem uczciwym, umiejącym żyć z innymi i dla innych
4. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz swoich możliwości
Z celów Szkoły wynikają jej podstawowe zadania edukacyjne z zakresu nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
W zakresie nauczania Szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem
- poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym, co najmniej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie
- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej
Szkoła stwarza uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności kluczowych:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i dopuszczania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym
- efektywnego współdziałania w zespole i do pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania w zakresie przestrzegania obowiązujących norm
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną
- wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu oraz nabywania potrzebnych doświadczeń i nawyków
- rozwijania sprawności umysłowych oraz zainteresowań
- przyswajania metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych
Szkoła w swojej pracy wychowawczej zmierza do tego, aby uczniowie:
- znajdowali warunki wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym)
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie
- mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych i całej edukacji na danym etapie
- stawali się samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych
- przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów
- szkoła posiada szczegółowy program wychowawczy, będący podstawowym dokumentem opisującym sposób realizacji zadań wychowawczych
W zakresie realizacji celów Szkoła opracowuje program profilaktyki na podstawie odrębnych przepisów, a w szczególności wykonuje zadania opiekuńcze i profilaktyczne
polegające przede wszystkim na:
1. zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki
2. udzielaniu uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej
3. sprawowaniu opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez stwarzanie bogatej oferty edukacyjnej oraz umożliwienie realizowania indywidualnych programów nauczania
4. organizowaniu opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły i dbaniu o ich integrację ze środowiskiem
5. prowadzeniu profilaktyki zagrożeń oraz promocji zdrowia